قفل ها چگونه ساخته و تولید شدند؟

تاریخچه قفل های مکانیکی بیش از 6 هزار سال پیش در مصر باستان آغاز شد، جایی که قفل ساز برای اولین بار موفق به ایجاد یک قفل ساده اما موثر شد ...

10/18/2022 14:45:47 +03:30

اولین نفر چه کسی به فکر امنیت منزل خود افتاد؟ آیا سرقت از اموال شخصی باعث اختراع اولین قفل شد؟ در ادامه به اهمیت این موضوع می‌پردازیم که قفل‌ها چگونه ساخته شدند.

افراد با توجه به امکاناتی که وجود داشت، امنیت اماکن خود را تامین می‌کردند و با پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی، قفل‌های جدید جایگزین قفل قدیمی شد.

امروزه قفل‌ها به صورت مکانیکی و الکترونیکی ساخته می‌شوند که هر کدام به روش‌های مختلف کار می‌کنند؛ قفل‌های مکانیکی با استفاده از یک جسم فلزی مثل کلید بازوبسته می‌شوند، ولی قفل‌های الکترونیکی علاوه بر کلید با اثر انگشت، کارت و رمز امنیتی کار می‌کنند که هرکدام در نوع خود امنیت بالایی دارند.

امنیت قفل‌ها باید به گونه‌ای باشد که مکانیزم آن تنها با یک کلید عمل می‌کند و فقط به افرادی اجازه می‌دهد که به کلید اصلی دسترسی داشته باشد.

تاریخچه‌ی قفل‌های قدیمی از کجا شروع شد؟

تاریخچه‌ی قفل‌ها به بیش از 6000 سال پیش می‌رسد که یک قفل قدیمی به عنوان اولین نمونه در خرابه‌های نینوا پایتخت کشور آشور کشف شد، قفل‌های پین چوبی مصری از این نوع قفل قدیمی نشات گرفته است که با یک پیچ و مهره به درب متصل می‌شود، مکانیزم این قفل به این شکل عمل می‌کند که وقتی کلید وارد می‌شود پین‌های موجود در قفل از حفره‌ها خارج می‌شود و به آن اجازه حرکت می‌دهند و وقتی کلید برداشته می‌شود، پین‌ها به جای خود برمی‌گردند و به آن اجازه حرکت نمی‌دهد.


قفل اشوری

قفل‌های بنددار که از دوران باستان نیز وجود داشتند در دنیای امروزی غرب هم به شکل جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین گفته می شود که کلید توسط تئودوروس در قرن ششم قبل از میلاد اختراع شد .

رومی‌های دولتمند اغلب اشیاء با ارزش خود را در جعبه‌های قفل شده نگه می‌داشتند و کلید آن را به عنوان حلقه در انگشتان خود می‌گذاشتند، این عمل دو فایده داشت:

  • کلید همیشه همراه آن‌ها بود.
  • نشان می‌داد که فرد ثروتمندی است.

تعریف و مکانیزم قفل گوتیک

نوع خاصی از قفل قدیمی وجود دارد که قدمت آن به قرن هفدهم تا هجدهم بازمی‌گردد، اگرچه به‌طور بالقوه قدیمی‌تر از قفل‌های مشابه به قرن چهاردهم هستند، این نوع قفل در شهر لیر بلژیک یافت شد که به قفل گوتیک معروف است، ظاهر آن با شاخ و برگ به صورتV شکل در اطراف حفره کلید تزئین شده است.


قفل گوتیک

قفل ساخت رابرت بارون (Robert Barron)

یک نوع قفل اهرمی به صورت 2 مرحله‌ای عمل می‌کند، این قفل توسط رابرت بارون در سال 1778 اختراع شد و دارای یک اهرم در داخل زبانه قفل می‌باشد که در مرحله اول با ورود کلید هر غلطک را به اندازه معین حرکت می‌دهد و در مرحله دوم باعث آزادسازی ضامن قفل می‌شود.

این ابتکار در تاریخچه قفل قدیمی بی‌نظیر بود به طوری که قفل‌های اهرمی جدید نیز از این سیستم پیروی می‌کنند.

قفل ساخت جرمیا چوب (Jeremiah Chubb)

قفل اهرمی در سال 1818 توسط جرمیا چوب (Jeremiah Chubb) بسیارتوسعه یافت؛ یک سرقت در بندر پورتسموث باعث شد تا دولت بریتانیا مسابقه‌ای را برای تولید قفلی که فقط با کلید خود باز می شود اعلام کند، پس از آن جرمیا چوب قفل خود را توسعه داد که دارای یک ویژگی امنیتی یکپارچه است که می‌تواند تلاش‌های دسترسی غیرمجاز را خنثی کند؛ پس از اینکه یک قفل‌ شکن آموزش دیده نتوانست قفل را پس از 3 ماه بشکند، مبلغ 100 پوند به جرمیا چوب اعطا شد.

در سال 1820 جرمیا به برادرش چارلز پیوست و شرکت قفل خود را به نام چوب (Chubb) راه اندازی کرد؛ چوب(Chubb) به پیشرفت‌های وسیعی در تولید قفل اهرمی رسید و طراحی بهبود یافته او در سال 1824 به کلید خاصی برای تنظیم مجدد قفل نیاز نداشت به طوری که تا سال 1847 کلیدهای او به جای چهار اهرم از شش اهرم استفاده می کردند و با گذشت زمان دیسکی را معرفی کرد که به کلید اجازه عبور می داد و با محدود کردن میان دید، اهرم ها را از هر کسی که سعی می کرد قفل را انتخاب کند پنهان می کرد؛ برادران چاب همچنین حق ثبت اختراع اولین گاوصندوق ضد سرقت را دریافت کردند و تولید آن را در سال 1835 آغاز کردند.



قفل جرمیا چوب

قفل ساخت جوزف براما (Joseph Bramah)

 مکانیزم قفل‌های بارون و چوب براساس استفاده از اهرم‌های متحرک بود، اما جوزف براما (Joseph Bramah) قفل جدیدی را جایگزین قفل‌های اهرمی در سال 1784 اختراع کرد، این نوع قفل از کلید استوانه‌ای با بریدگی های دقیق در امتداد سطح استفاده می‌کرد، این اسلایدهای فلزی که مانع از چرخش پیچ به یک تراز دقیق می‌شد با حرکت کلید خود به قفل اجازه می‌داد که باز شود.

جزف براما این قفل قدیمی را در حد توانایی‌های آن زمان ساخته بود و به گفته مخترعین غیرقابل انتخاب بود در همان سال براما شرکت Bramah Locks را راه اندازی کرد و "چالش قفل" را در ویترین مغازه خود از سال 1790 به نمایش گذاشت وبرای هنرمندی که بتواند ابزاری بسازد که این قفل را باز کند، پاداش 200 پوندی در نظر گرفت، این چالش بیش از 67 سال پابرجا بود تا اینکه در نمایشگاه بزرگ سال 1851 قفل ساز آمریکایی آلفرد چارلز هابز(Alfred Charles Hobbs)  پس از 51 ساعت تلاش توانست قفل را باز کند و با توضیحاتی که در مورد شرایط باز کردن این قفل قدیمی بود، جایزه به او اهدا شد.

قفل چالش

قفل ساخت لینوس ییل جونیور(.Linus Yale Jr)

اولین حق ثبت اختراع برای قفل پین دار در سال 1805 به پزشک آمریکایی آبراهام اواستنسبری (Abraham O. Stansbury) در انگلستان اعطا شد، اما نسخه مدرن آن که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد، توسط لینوس ییل پدر(Linus Yale Sr) آمریکایی در سال 1848 اختراع شد، این طراحی قفل از پین‌ها با طول‌های مختلف برای جلوگیری از باز شدن قفل بدون کلید صحیح استفاده می کرد.

در سال 1861 لینوس ییل جونیور(Linus Yale Jr) از قفل اصلی 1840 الهام گرفت که توسط پدرش طراحی شده بود، بنابراین یک کلید تخت کوچکتر با لبه‌های دندانه‌دار و همچنین پین‌هایی با طول‌های مختلف در خود قفل اختراع و ثبت کرد.

قفل ییل اساساً نسخه توسعه یافته تری از قفل مصری است.

قفل ییل


معرفی مکانیزم قفل ییل


علیرغم برخی پیشرفت‌ها در طراحی کلید از آن زمان، اکثر قفل‌های امروزی همچنان انواعی از طرح‌های اختراع شده توسط براما(Bramah) ، چوب (Chubb) و ییل(Yale) پیروی می‌کنند.

یک قفل حفره دار از مجموعه ای از موانع یا قسمت ها برای جلوگیری از باز شدن قفل استفاده می کند، مگر اینکه کلید صحیح وارد شود.

کلیدها دارای بریدگی ها یا شکاف هایی است که مطابق با موانع موجود در قفل ساخته شده است و به آن اجازه می دهد آزادانه در داخل قفل بچرخد، قفل‌های نگهدارنده معمولاً برای درب‌هایی با امنیت پایین ساخته شده‌اند، زیرا یک کلید اسکلتی با طراحی خوب می‌تواند با موفقیت طیف گسترده‌ای از قفل‌های محافظ را باز کند.

معرفی مکانیزم قفل پین‌دار

قفل پین دار از مجموعه ای از پین ها برای جلوگیری از باز شدن قفل استفاده می کند که با کلید ساخته شده مخصوص خودش باز می‌شود؛ یک سری شیار در دو طرف تیغه کلید وجود دارد که نوع قفلی که کلید می تواند به آن بخورد را محدود می کند.

همانطور که کلید به داخل قفل وارد می‌شود، شیارهای افقی روی تیغه با قسمت های موجود در راه کلید قرار می گیرند و اجازه ورود یا عدم ورود به سیلندر را می دهند، مجموعه ای از دندانه ها و بریدگی های نوک تیز روی تیغه به پین‌ها اجازه می دهد تا به سمت بالا و پایین حرکت کنند به طوری که با خط برشی استوانه داخلی و خارجی همخوانی داشته باشند و به سیلندر یا بادامک اجازه می‌دهند آزادانه بچرخند و قفل را باز کند، یک پایه اضافی به نام پین اصلی بین پایه‌های کلید و درایور در قفل‌هایی که کلید اصلی را می پذیرند وجود دارد تا به دوشاخه اجازه دهد تا در ارتفاعات چند پایه بچرخد.


قفل پین دار

معرفی مکانیزم قفل مغناطیسی

قفل مغناطیسی یک مکانیسم قفل است که به موجب آن کلید از آهنرباها به عنوان بخشی از مکانیسم قفل و باز کردن قفل استفاده می کند. یک کلید مغناطیسی از یک تا چندین آهنربای کوچک استفاده می‌کند که جهت آن قطب شمال و جنوب با ترکیبی برای فشار دادن یا کشیدن لیوان‌های داخلی قفل برابر است و در نتیجه قفل آزاد می‌شود.

معرفی مکانیزم قفل الکترونیکی

قفل الکترونیکی با استفاده از جریان الکتریکی کار می کند و معمولاً به یک سیستم کنترل دسترسی متصل می شود. علاوه بر پین و لیوان مورد استفاده در قفل‌های استاندارد، قفل‌های الکترونیکی پیچ یا سیلندر را با استفاده از بخشی به نام محرک به موتور داخل در متصل می‌کنند.


برای دیدن انواع قفل های تولیدی برند کلون کلیک کنید


قفل اهرمی

معرفی مکانیزم قفل هوشمند

قفل هوشمند یک قفل الکترومکانیکی است که با استفاده از یک کلید رمزنگاری و پروتکل بی‌سیم، دستورالعمل قفل و باز کردن درب را از دستگاه مجاز دریافت می کند؛ قفل‌های هوشمند معمولاً در مناطق مسکونی کاربرد دارد که اغلب با تلفن‌های هوشمند کنترل می‌شوند، قفل های هوشمند در فضاهای کاری و دفاتر، برای فعال کردن ورود بدون کلید به دفتر استفاده می شود.

با توجه به این که نصب و تعویض کلیدها از اهمیت زیادی برخوردار است، قفل‌سازها با بررسی امنیت مورد نیاز خانه و دفاتر کاری، نوع قفل و تجهیزات مورد نیاز آن را معرفی و اقدام به نصب قفل می‌کنند.

روش‌های تکثیر کلید انواع قفل‌ها

برش کلید سنتی روش اصلی تکثیر کلید است. این یک فرآیند تفریق کننده است که به دلیل فرآیند فلزکاری برش نامگذاری شده است، که در آن یک کلید خالی صاف آسیاب می شود تا به شکل کلید قالب (اصلی) باشد. این فرآیند تقریباً مراحل زیر را دنبال می کند:

کلید اصلی به یک گیره در یک ماشین مخصوص برش نصب می شود و کلید خام با یک جا خالی متصل به یک گیره موازی که به صورت مکانیکی به هم متصل شده است قرار می‌گیرد.

 کلید اصلی در امتداد یک راهنما با حرکتی که از شکل کلید پیروی می کند به حرکت در می‌آید در حالی که صفحه خالی به همان شکل در برابر چرخ برش توسط پیوند مکانیکی، بین رذایل حرکت می کند.

پس از برش، کلید جدید با مالش دادن آن با یک برس فلزی برای از بین بردن ذرات فلز که می تواند به طور خطرناکی تیز و قفل شده باشد، جدا می شود.

برش کلید مدرن، کلید مکانیکی را با فرآیندی جایگزین می‌کند که در آن کلید اصلی به صورت الکترونیکی اسکن می‌شود و سپس توسط نرم‌افزار مخصوص کامپیوتری پردازش و ذخیره شده و بعد از آن هنگام تولید کلید، برای هدایت چرخ برش استفاده می‌شود.

دستگاه های مختلف برش کلید کم و بیش خودکار هستند و از تجهیزات مختلف آسیاب یا سنگ‌زنی استفاده می کنند که از طراحی کلیدهای کپی کننده اوایل قرن بیستم پیروی می کنند.

تکثیر کلید در بسیاری از قفل‌سازی‌ها موجود است و با در دست داشتن نمونه کلید یا اگر الکترونکی باشد با ارئه کد کلید می‌توایند کلید مورد نظر را تکثیر کنید.

پس از گذشته تا کنون برای امنیت و حفظ اموال از قفل استفاده می‌کردند و با گذشت زمان قفل‌های جدید جایگزین قفل قدیمی شد به طوری که امروزه از تکنولوژی هوشمند برای ساخت قفل‌ها استفاده می‌کنند که امنیت بسیار بالایی دارند.


klun

شرکت کلون به عنوان بزرگترین کارخانه تولید یراق آلات کشور، با تولید بیش از 800 نوع محصول مطابق با استانداردها و گواهینامه‌های بین‌المللی شامل انواع دستگیره درب، قفل‌های متنوع و یراق آلات مورد نیاز مشتریان گرامی بنام ایران عزیز و با بکارگیری نیرو در سطوح مختلف تخصصی به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم افتخار دارد که نقش قابل توجهی در کار آفرینی و خودکفایی صنعت کشورایفا نماید.

تلفن های تماس

افتخارات ما