شناخت انواع یراق آلات و کاربرد آن‌

شاید تا به حال اسم یراق آلات را نشنیده باشید؛ اما این قطعات عضوی جداناپذیر از زندگی روزمره محسوب می‌شوند. بخش عمده‌ای از وسایل به واسطه وجود یراق آلات، کار می‌کنند. یراق آلات قطعاتی هستند که ...

01/17/2023 12:32:24 +03:30

شاید تا به حال اسم یراق آلات را نشنیده باشید؛ اما این قطعات عضوی جداناپذیر از زندگی روزمره محسوب می‌شوند. بخش عمده‌ای از وسایل به واسطه وجود یراق آلات، کار می‌کنند. یراق آلات قطعاتی هستند که توسط مهندسان طراحی و تولید شده‌اند تا استفاده یا فعالیت لوازم مختلف را تسهیل کنند. اگر شما قصد خرید این قطعات را دارید؛ باید با انواع یراق آلات و کاربرد آن‌ها آشنا شوید تا خریدی موفق را تجربه کنید.

دسته‌بندی کلی یراق آلات

یراق آلات، قطعات مختلفی هستند که در طیف گسترده‌ای از ابزارها به کار گرفته می‌شوند. اهمیت بالای این یراق آلات در آن بوده که ابزارهای مختلف بدون وجود انواع یراق آلات غیر قابل استفاده هستند. شناخت دسته‌بندی کلی این قطعات به شما کمک می‌کند تا با کاربرد و نحوه عملکرد هر گروه آشنا شوید. این دسته‌بندی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • یراق آلات بادی: از این ابزارها می‌توان به مکنده‌های بادی، دمنده‌ها، تفنگ‌های بادی و چکش‌های بادی اشاره کرد.
  • یراق آلات هنری: این دسته‌بندی از یراق آلات، شامل ابزارهایی می‌شود که در کارهای هنری به کار می‌روند. از ابزارها می‌توان به غلطک، رنگ پاش‌ها و قلموها اشاره کرد.
  • یراق آلات دستی: این دسته از یراق آلات، شامل ابزارهای دستی مانند پیچ گوشتی، آچار، انبردست، سوهان و قیچی می‌شود.
  • یراق آلات برقی: این قطعات همان‌طور که از اسمشان مشخص است با برق کار می‌کنند. دریل‌ها و چکش‌های برقی نمونه‌ای از یراق آلات برقی هستند.
  • یراق آلات هیدرولیکی: جک‌های هیدرولیکی مثالی از یراق آلاتی هیدرولیکی بوده که در پالایشگاه کاربرد دارند.
  • یراق آلات ساختمانی: این دسته از پرکاربردترین ابزارها بوده که شامل یراق آلات درب، پنجره، کابینت می‌شود.

معرفی انواع یراق آلات

تنوع بالای یراق آلات سبب شده است که در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از یراق آلات می‌تواند به زیبایی ظاهری وسایل نیز کمک کند. لولا، ریل، جک، دستگیره‌ها، پیچ، قفل و چرخ‌های گردان نمونه‌هایی پرکاربرد از این قطعات به شمار می‌روند که در ادامه به طور کامل بررسی شده‌اند.

لولا

لولاها نمونه پرکاربرد از انواع یراق آلات محسوب می‌شوند که در یراق آلات درب کاربرد گسترده‌ای دارند. این قطعات هنگام باز و بسته کردن درب‌ها وزن زیادی را متحمل می‌شوند؛ بنابراین کیفیت و جنس مواد به کار رفته از آسیب دیدن درها و پنجره‌ها جلوگیری می‌کند. لولاها بر اساس کاربرد و ساختار ساخت خود به انواع مختلفی نیز تقسیم شده‌اند.

  • لولاهای آلومینیومی
  • لولاهای دوجداره
  • لولا گازور توکار
  • لولا گازور ساده
  • لولا‌های بازشو دو حالت
  • لولا گازور ساده پمپی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع از اتصالات می‌توانید با مطالعه انواع لولا، به پاسخ سوالات خود دست یابید.

لولای کلون

جک

ابزارهایی مانند جک اکثر اوقات در باز و بستن کردن درب‌های عمومی کاربرد دارند. این جک‌ها وظیفه دارند با کاهش نیرو لازم، بالا بردن اجسام را تسهیل ببخشند. این نوع از یراق آلات با تحمل وزن درب‌ها به ثابت ماندن آن‌ها نیز کمک می‌کنند. جنس جک‌ها تاثیر بسیاری در قدرت باز و بسته شدن درب و تحمل وزن آن دارد. فولاد ضدزنگ، برنج و پلاستیک نمونه‌هایی از مواد به کار رفته در تولید جک‌ها هستند. جک‌های پمپی و اتوبوسی دو نوع پرکاربرد از یراق آلات درب به شمار می‌روند. از دیگر انواع جک‌ها می‌توان به جک‌های آرام‌بند، ساده و گازی اشاره کرد.

ریل

یکی‌ دیگر از انواع یراق آلات پرکاربرد در جابجایی درب‌ها، ریل‌ها محسوب می‌شوند. این ابزار در تسهیل باز و بسته‌شدن درب‌های کشویی مانند کابینت، کشو تاثیربسیاری می‌گذارند. ریل‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربرد مختص به خود را دارند. از این دسته‌بندی متنوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریل کشو ساچمه‌ای دو تکه‌ای
  • ریل تاندم باکس
  • ریل کشو ساچمه‌ای‌سه تکه‌ای


دستگیره

علاوه بر تسهیل عملکرد وسایل مختلف، انواع یراق آلات می‌توانند به عنوان قطعات تزئینی نیز استفاده شوند. دستگیره‌ها یکی از مهم‌ترین یراق آلات درب به شمار می‌روند و عضوی جداناپذیر از درب‌های مختلف هستند. علاوه بر این کاربرد گسترده این قطعات سبب شده است تا گروه عمده‌ای از افراد به ظاهر زیباتر این دستگیره‌ها بپردازند. به عنوان مثال انتخاب بهترین دستگیره آشپزخانه به فاکتورهای مختلفی وابسته است. تناسب ظاهری دستگیره‌ها با فضای آشپزخانه، وزن درب‌های کابینت، فضای قابل دسترس، مقاومت در برابر رطوبت و گرما مثالی از فاکتورهای موثر در خرید مناسب‌ترین دستگیره هستند. از انواع‌ یراق آلات درب می‌توان به دستگیره پلاک‌دار، رزت و از نظر ظاهری به مدرن و کلاسیک اشاره کرد.برای خرید این یراق آلات می‌توانید با بررسی انواع دستگیره، مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

انواع دستگیره های کلون

پیچ، اتصالات قوی میان ابزارها

یکی از فراوان‌ترین انواع یراق آلات، پیچ بوده که در تمامی خانه‌ها پیدا می‌شود. این قطعات به اتصال دو قطعه، دو وسیله کمک می‌کنند. پیچ‌ها به دلیل کاربرد گسترده خود از تنوع بالایی برخوردار هستند تا نیاز تمامی افراد را برآورده کنند.‌ پیچ‌ها بر اساس جنس مواد به کار رفته و ساختار و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم‌ می‌شوند. از این نمونه‌های فراوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیچ‌های پلاستیکی
  • پیچ‌های فلزی
  • نوک مته‌ای واشر‌دار
  • پیچ‌های حرفه‌ای
  • رول پلاک
  • پیچ‌های نوک تیز
  • نوک مته‌ای سر سخت

انواع قفل درب

قفل یکی از مهم‌ترین قطعات انواع یراق آلات درب بوده که نقش بسیاری موثری را در امنیت ساختمان‌ها و جلوگیری از سرقت ایفا می‌کند. امروزه قفل‌ها با طراحی‌های جدید و متفاوتی تولید می‌شوند تا در تمامی شرایط پاسخگوی نیاز افراد باشند. از انواع قفل درب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قفل پهن (قفل درب چوبی): بدنه قفل‌های پهن ازجنس آهن مقاوم بوده که باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. مکانیزم این قفل‌ها اهرمی بوده و مناسب درب‌های داخلی وخارجی است.
  • قفل کتابی: قفل‌های کتابی موجود در بازار با فلزاتی مانند برنج و فولاد تولید می‌شوند. هنگام خرید این قفل‌ها به اندازه، مواد، میله و ضد زنگ بودن آن ها توجه داشته باشید.
  • قفل‌های ضد سرقت دو تکه معمولی: قفل‌های ضد سرقت دو تکه از پرمصرف‌ترین انواع یراق آلات بوده که دارای سه زبانه است.
  • قفل برقی: این نمونه از قفل‌ها دارای سنسورهای برقی برای تشخیص باز و بسته شدن درب هستند. علاوه بر این کلیدهای تعبیه شده برای این قفل‌ها از توپی‌‌ها و فرمان‌های الکتریکی برخوردارند.
  • قفل‌های هوشمند: این قفل‌های هوشمند از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی به وجود آمده‌اند و امنیت بی‌نظیری را برای افراد تامین می‌کنند.

در صورت وجود هرگونه سردرگمی می‌توانید با مطالعه انواع قفل، جزئیات بیشتری درباره این یراق آلات به دست آورده و برای خرید اقدام کنید.

انواع قفل درب چوبی

سخن آخر

یراق آلات قطعاتی متنوع و پرکاربرد هستند که به عملکرد صحیح و آسان ابزارها در صنایع مختلف کمک می‌کنند. آشنایی با انواع یراق آلات اقدامی ضروری برای تهیه بهترین نمونه‌ آن در وسایل مختلف محسوب ‌می‌شود. پس از شناخت کامل این قطعات و کاربردهای آن‌ها، شما می‌توانید نسبت به خرید این یراق آلات از فروشگاه‌هایی معتبر اقدام کنید.


klun

شرکت کلون به عنوان بزرگترین کارخانه تولید یراق آلات کشور، با تولید بیش از 800 نوع محصول مطابق با استانداردها و گواهینامه‌های بین‌المللی شامل انواع دستگیره درب، قفل‌های متنوع و یراق آلات مورد نیاز مشتریان گرامی بنام ایران عزیز و با بکارگیری نیرو در سطوح مختلف تخصصی به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم افتخار دارد که نقش قابل توجهی در کار آفرینی و خودکفایی صنعت کشورایفا نماید.

تلفن های تماس

افتخارات ما