انواع قفل درب چوبی مناسب آپارتمان شما

در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که علاوه بر آشنایی با انواع قفل درب چوبی، چه نوع قفلی را خریداری کنید که از امنیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد ...

11/22/2022 15:03:20 +03:30

شاید شما هم در هنگام خرید قفل درب چوبی برای خانه و آپارتمانتان دچار مشکل شده باشید که چه نوع قفلی در چه سایزی مناسب درب‌های شما است؟ قفل‌های درب چوبی در سایزهای مختلفی با آلیاژهای متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شود و علاوه بر این که بدانیم چه نوع قفلی تهیه کنیم باید از امنیت آن هم غافل نباشیم زیرا سارقین ابتدا به سراغ قفل‌ها می‌روند و اگر ایمنی لازم را نداشته باشد به راحتی باز می‌شوند.

ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که علاوه بر آشنایی با انواع قفل درب چوبی، چه نوع قفلی را خریداری کنید که از امنیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد.

اولین قفل درب چوبی در کجا کشف شد؟

تاریخچه‌ی قفل‌های درب چوبی به 4000 سال پیش در مصر باستان برمیگردد که از جنس چوب ساخته شده بودند، این نوع قفل‌ها دارای برجستگی‌های بود که باعث بیرون آمدن میله داخل قفل و موجب باز و بستهشدن آن می‌شد، این مکانیزم نقش همان مغزی قفل درب (سیلندر) را بازی می‌کرد که با گذشت زمان در قرون وسطی، شکل پیچیده‌تری به خود گرفت.

افزایش سرقت از اموال افراد، باعث به وجود آمدن قفل‌های مختلفی شد که از ورود سارقین جلوگیری کند به طوری که امروزه قفل‌های الکترونیکی جایگزین قفل‌های مکانیکی شده است.

بیشتر بدانید: قفل ها چگونه ساخته و تولید شدند؟


انوع قفل درب چوبی ورودی آپارتمان ها

قفل درب منزل تنها راه ورود به آپارتمان است و باید از قفل‌هایی استفاده شود که امنیت قابل توجهی داشته باشد، قفل درب آپارتمان در 2 مدل ساده و ضد سرقت تولید می‌شود که در نوع ضد سرقت امنیت بالاتری نسبت به قفل معمولی دارد، البته به این معنی نیست که قفل‌های معمولی امنیت پایینی داشته باشند، ولی در نوع ضد سرقت امنیت بهتری دارند به طوری که از چند زبانه در چهارچوب درب استفاده می‌کند، اما قفل درب ساده تنها یک زبانه دارد.

برای تکمیل کردن امنیت درب آپارتمان‌ها از قفل‌های کمکی استفاده می‌کنند که در قسمت بالایی دستگیره درب نصب شده و باعث بالا رفتن ایمنی درب می‌شود، همچنین این قفل‌ها زبانه شب‌بند هم دارند که از داخل، هنگامی که افراد در حال استراحت و تنها هستند این زبانه را برای امنیت بیشتر می‌بندند.

انواع قفل درب چوبی کلون

قفل ضدسرقت چیست و چگونه کار می‌کند؟

با بالا رفتن آمار سرقت از آپارتمان‌ها، قفل‌های ضد سرقت جایگزین قفل‌های معمولی شده‌اند؛ این قفل‌ها به دلیل داشتن چند زبانه و قفل شدن در قسمت‌های مختلف چهارچوب درب، امنیت بالایی دارد به همین خاطر امروزه در اکثر آپارتمان‌ها از قفل‌های ضد سرقت استفاده می‌کنند.

زبانه‌ی قفل‌های ضدسرقت از جنس سرب و یا برنج هستند که در مقابل تزریق اسید مقاومت بالایی دارند.

قفل ضد سرقت کلون

قفل معمولی چیست و چگونه کار می‌کنند؟

قفل درب معمولی که در گذشته‌ نیز استفاده می‌شد، تنها از یک زبانه برای قفل شدن در چهارچوب درب استفاده می‌کند که جنس زبانه آن از سرب ساخته شده است و در نوع خود امنیت قابل قبولی دارد، این قفل برای انواع درب‌های چوبی مناسب می‌باشد.

قفل کمکی چیست؟

قفل‌های کمکی که بیشتر مورد استفاده برای درب آپارتمان‌ها است، مکمل قفل‌های معمولی و ضد سرقت هستند که باعث بالا رفتن امنیت آپارتمان‌ها می‌شود؛ این قفل‌ها معمولا در قسمت بالای دستگیره درب وصل می‌شود و یک زبانه دیگر به قفل‌های درب اضافه می‌کند به صورتی که تنها از داخل بدون کلید عمل می‌کند.

انواع قفل درب چوبی داخلی آپارتمان‌ها

قفل پهن که به قفل درب چوبی شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد که برای درب‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این قفل‌ها در سایزهای متفاوتی تولید می‌شود که با هر نوع درب چوبی سازگاری داشته باشد.

به عنوان مثال برای درب ورودی از قفل پهن سیلندری معمولی و ضد‌سرقت، برای درب اتاق خواب از قفل پهن کلیدی، برای درب سرویس بهداشتی و حمام از قفل پهن سرویسی استفاده می‌شود که هر کدام را در زیر به صورت مجزا توضیح می‌دهیم.

قفل درب کلیدی چیست؟

درب‌های داخلی آپارتمان مثل اتاق خواب‌ها مانند درب ورودی نیاز به امنیت بالایی ندارد به همین خاطر از قفل پهن کلیدی استفاده می‌کنند که اکثرا از یک سایز استفاده می‌شود، این قفل‌ها از یک زبانه سربی برای بسته شدن در چهارچوب درب استفاده می‌کنند.

قفل پهن سوییچی (سیلندری) چیست؟

این قفل‌ها از سیلندر (مغزی قفل درب چوبی) برای باز و بسته شدن زبانه استفاده می‌کند و مناسب قفل درب منزل که نیاز به امنیت بالایی دارد می‌باشد.

قفل پهن سیلندری سایزهای مختلفی دارد و متناسب با نوع درب و دستگیره انتخاب می‌شود، مثلا برای دستگیره‌های رزتی از سایز(فاصله از وسط سیلندر تا پیشانی) 45، 50 و 60 استفاده می‌شود و همچنین سایز 40 برای دستگیره‌های پلاک‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفل پهن سرویسی چیست؟

قفل‌های پهن سرویسی همان قفل‌های سیلندری هستند با این تفاوت که از سیلندر (مغزی قفل) سرویسی برای باز و بسته شدن استفاده می‌کند.

سیلندر سرویسی قابلیت قفل شدن از داخل سرویس را دارد، این نوع سیلندر برای درب‌های حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفل درب آهنی تراس

 همان‌طور که از اسم آن پیداست برای درب‌های تراس UPVC و آهنی استفاده می‌شود که پهنای باریکی دارد و معمولا از قفل‌های سیلندری استفاده می‌کند.

برای انتخاب قفل درب چوبی مناسب برند کلون کلیک کنید


انواع قفل پهن سیلندری کلون

نکات مهم در انتخاب قفل درب چوبی

نکته مهمی که در انتخاب قفل درب آپارتمان باید به آن توجه کرد، میزان امنیت آن است که باید ایمنی بالایی داشته است و برای این موضوع به نکات زیر توجه کنید:

  • زبانه قفل خارج از دید و به صورت مخفی طراحی شده باشد.
  • مقاوم در برابر ضربه و لرزش باشد.
  • هیچ نوع روش غیر معمولی قفل را باز نکند.
  • از آلیاژ ضد اسید ساخته شده باشد.
  • گارانتی معتبر داشته باشد.


سخن آخر

شناخت قفل‌های پهن بسیار مهم است، پس برای خرید قفل درب چوبی باید بدانیم از چه نوع قفل پهنی استفاده کنیم و بسته به نوع امنیتی که درب مورد نظر دارد، قفل مورد نیاز را انتخاب کنیم، علاوه بر آن قفلی که مد نظر داریم باید از امنیت بالایی برخوردار باشد و تمام فاکتورهای موجود قفل درب چوبی در آن رعایت شود.

همچنین نکات مهم در زمان خرید قفل درب چوبی را رعایت کنیم که زبانه خارج از دید، ضد اسید و در نهایت از گارانتی معتبری برخوردار باشد.



klun

شرکت کلون به عنوان بزرگترین کارخانه تولید یراق آلات کشور، با تولید بیش از 800 نوع محصول مطابق با استانداردها و گواهینامه‌های بین‌المللی شامل انواع دستگیره درب، قفل‌های متنوع و یراق آلات مورد نیاز مشتریان گرامی بنام ایران عزیز و با بکارگیری نیرو در سطوح مختلف تخصصی به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم افتخار دارد که نقش قابل توجهی در کار آفرینی و خودکفایی صنعت کشورایفا نماید.

تلفن های تماس

افتخارات ما